Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Visa Dölj kommande events

De tog hem pris i 100-wattaren

TEXT Camilla Buch

Under torsdagskvällen den 28 november korades årets effektivaste kommunikationsinsatser i Stockholms stadshus när 100-wattaren avgjordes för 30:e gången i ordningen.

Annons

100-wattaren har arrangerats sedan 1990 av Sveriges Annonsörer och belönar kommunikation som fungerar, det vill säga kommunikation som gett bevisad effekt genom hög kreativitet. Totalt delades 30 priser ut i valörerna 100, 75 och 50-watt. Mest prisade annonsören blev Klarna medan byrån med flest watt blev Nord DDB Stockholm.

Här är alla vinnare i 100-wattaren 2019:

Samhällsansvar & Ideellt
100-watt: Hur ska tomten hitta?, Stockholms Stadsmission, Tillsammans
75-watt: Kylskåpet, Göteborgs Stadsmission, Dear Friends
50-watt: The World’s Most Claustrophobic Cinema, Göteborg Film Festival, Stendahls

Företag
100-watt: Get Smoooth, Klarna, Nord DDB Stockholm
75-watt: DO Black – Världens första kreditkort med en CO2-limit, Doconomy, RBK
50-watt: The Smash-proof Guitar, Sandvik, Forsman & Bodenfors

Employer Branding
100-watt: The Smash-proof Guitar, Sandvik, Forsman & Bodenfors
75-watt: Stora nog att göra skillnad, McDonald´s Sverige, Nord DDB Stockholm
50-watt: En större uppgift, Polismyndigheten, Prime Weber Shandwick / Scream

Internationellt
100-watt: Get Smoooth, Klarna, Nord DDB Stockholm
75-watt: The Smash-proof Guitar, Sandvik, Forsman & Bodenfors
50-watt: DO Black – Världens första kreditkort med en CO2-limit, Doconomy, RBK

Framsiktigt
100-watt: Grönborg Live, Oddset Svenska Spel Sport & Casino, Perfect Fools
75-watt: Craft a western Whopper, Burger King, Ingo
50-watt: Ölavtalet, Norrlands Guld Spendrups, Akestam Holst Noa

100-fattaren
100-watt: Försvarsmakten, Försvarsmakten, Volt
75-watt: BrommaGirls, BP Nike Stadium, River
50-watt: Där Livet Händer, Ikea, Åkestam Holst Noa

Strategisk Design
100-watt: McDonald’s Brand Reset, McDonald´s Sverige, Nord DDB Stockholm
75-watt: Arenans Barn, Swedbank/Friends, Brand Union Stockholm
50-watt: Vattenfall Rebranding, Vattenfall, Nord DDB Stockholm

Konsument Singel
100-watt: Bagge hittar drömjobbet med Blocket Jobb, Blocket, Emakina DBG
75-watt: Craft a western Whopper, Burger King, Ingo
50-watt: Idolen, Ikea, Åkestam Holst Noa

Konsument Multi
100-watt: Allergikampanjen, Apoteket, Forsman & Bodenfors
75-watt: Ketchupeffekten, Felix, Åkestam Holst Noa
50-watt: 50/50, Burger King, Ingo

Långsiktigt
100-watt: Smoooth, Klarna, Nord DDB Stockholm
75-watt: Där Livet Händer, Ikea, Åkestam Holst Noa
50-watt: Com Hem till ett nytt koncept som slagit alla rekord, Com Hem, M&C Saatchi

Global title
Global text
Global link title
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop


Fatal error: Uncaught Exception: GAPI: Failed to request report data. Error: "User does not have sufficient permissions for this profile." in /home/sippiese/dev-cap.capdesign.se/wp-content/themes/cap/gapi.class.php:208 Stack trace: #0 /home/sippiese/dev-cap.capdesign.se/wp-content/themes/cap/functions.php(5513): gapi->requestReportData('92710754', Array, Array, '-visits', NULL, '2024-04-24', '2024-05-01', 1, 200) #1 /home/sippiese/dev-cap.capdesign.se/wp-content/themes/cap/footer.php(53): most_read_function_google() #2 /home/sippiese/dev-cap.capdesign.se/wp-includes/template.php(770): require_once('/home/sippiese/...') #3 /home/sippiese/dev-cap.capdesign.se/wp-includes/template.php(716): load_template('/home/sippiese/...', true, Array) #4 /home/sippiese/dev-cap.capdesign.se/wp-includes/general-template.php(92): locate_template(Array, true, true, Array) #5 /home/sippiese/dev-cap.capdesign.se/wp-content/themes/cap/single.php(72): get_footer() #6 /home/sippiese/dev-cap.capdesign.se/wp-includes/template-loader.php(106): inclu in /home/sippiese/dev-cap.capdesign.se/wp-content/themes/cap/gapi.class.php on line 208