Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Visa Dölj kommande events

D&AD delar ut 720 priser

TEXT Camilla Buch

Hundratals priser delades ut på D&AD Awards under gårdagen, men bara sex bidrag gick hem med det högsta priset – den svarta pennan.

Annons

D&AD, som grundades på 1960-talet, delar varje år ut priser inom design och marknadsföring till tävlande runt om i världen. I år delades 720 D&AD Pencils ut. Dessutom hamnade ytterligare 889 bidrag på tävlingens shortlist. USA tog hem flest priser, följda av Storbritannien och Tyskland. Sverige tog hem sju pennor och hamnar på delad 16 plats med Nederländerna.

Sex svarta pennor delades ut – det högsta priset som delas ut i tävlingen. Droga5 och Furlined fick båda varsin för New York Times-kampanjen The truth is worth it, BWM Dentsu fick för Project Revoice-kampanjen för The ALS Association. Wieden + Kennedy för Dream Crazy-kampanjen för Nike, Microsoft för sin Xbox adaptive controller, samt Somesuch och AMVBBDO för Libresse-kampanjen Viva la Vulva.

Alla vinnare visas på D&ADs hemsida. De svenska vinnarna hittar du här.

Global title
Global text
Global link title
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop


Fatal error: Uncaught Exception: GAPI: Failed to request report data. Error: "User does not have sufficient permissions for this profile." in /home/sippiese/dev-cap.capdesign.se/wp-content/themes/cap/gapi.class.php:208 Stack trace: #0 /home/sippiese/dev-cap.capdesign.se/wp-content/themes/cap/functions.php(5513): gapi->requestReportData('92710754', Array, Array, '-visits', NULL, '2024-04-24', '2024-05-01', 1, 200) #1 /home/sippiese/dev-cap.capdesign.se/wp-content/themes/cap/footer.php(53): most_read_function_google() #2 /home/sippiese/dev-cap.capdesign.se/wp-includes/template.php(770): require_once('/home/sippiese/...') #3 /home/sippiese/dev-cap.capdesign.se/wp-includes/template.php(716): load_template('/home/sippiese/...', true, Array) #4 /home/sippiese/dev-cap.capdesign.se/wp-includes/general-template.php(92): locate_template(Array, true, true, Array) #5 /home/sippiese/dev-cap.capdesign.se/wp-content/themes/cap/single.php(72): get_footer() #6 /home/sippiese/dev-cap.capdesign.se/wp-includes/template-loader.php(106): inclu in /home/sippiese/dev-cap.capdesign.se/wp-content/themes/cap/gapi.class.php on line 208