Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Visa Dölj kommande events

Supple Studio + Bitmap Books = 8-bitars magi på frimärke

TEXT Lamin Kivelä

Den 21 januari släpper Royal Mail en serie frimärken för att hylla spelproduktionen i Storbritannien under 1980- och 1990-talet. Jamie Ellul, grundare av Supple Studio i England tog in uppdraget. Då designern och kompisen Sam Dyer driver retrospel-bokförlaget Bitmap Books från ett hyrt skrivbord i studion, föll det sig naturligt att göra jobbet tillsammans.

Annons

– Jag kan ohälsosamt mycket om allt som har med retrospel att göra, berättar Sam Dyer då vi mejlar med honom och Jamie Ellul om jobbet.

I Storbritannien är det det Royal Mail som ger förslag till ämne för kommande frimärken och anlitar formgivare för att rita dem. Briefen var att hylla spelproduktionen i Storbritannien under 1980- och 1990-talet, med en serie frimärken och samlarobjekt.

Åtta av de spel som till slut fick representera spelutvecklingen i Storbritannien under 1980- och 1990-talet.
Åtta av de spel som till slut fick representera spelutvecklingen i Storbritannien under 1980- och 1990-talet. Foto: Morgane Bigault.

Jamie Ellul och Sam Dyer berättar att de startade projektet i maj 2018, och snart hade de tagit fram en lång lista med potentiella spel. Kravet var att de skulle vara skapade i Storbritannien och visa innovativ design.

Sedan följde en delvis självrensande urvalsprocess. Vissa spel hade licenser som gjorde att de inte kunde användas i detta sammanhang. Andra hade helt enkelt ett grafiskt uttryck som inte fungerade i litet format. Där var de senare spelen till Playstation svårast att göra snygga skärmdumpar av, berättar Sam Dyer.
– De senare spelen till Playstation använde polygoner och texturer, vilket krävde mycket testande för att det skulle se autentiskt ut.

Jamie Ellul berättar vidare att grejer lätt ser snyggt ut i 600 procents förstoring på skärm. Men när de sedan skrev ut bilden i liten storlek kunde det se hemskt ut.

Designen tog cirka ett år att jobba fram, i nära samarbete med Dean Price, Royal Mails designchef (för frimärken och samlarobjekt, reds. anm.). De stämde under processens gång av med Storbritanniens Stamp Advisory Committee (SAC), som stöttar Royal Mail i utvecklingen av nya frimärken. Därefter tog det ytterligare omkring fyra månader att färdigställa jobbet och skicka allt till tryck.

Fyra frimärken med Tomb Raider
Fyra frimärken med Tomb Raider. Foto: Morgane Bigault.

Grafiken på varje frimärke består av en skärmdump i rasterformat, tagen från själva spelet. Drottningens huvud är vektorgrafik. För att få exakt rätt typsnitt på texten i varje märke, kopierade Jamie Ellul och Sam Dyer bokstav för bokstav från respektive spel.

Och trots det lilla formatet anar vi magin i spel som rymdäventyret Elite från 1984, spänningen i actionäventyret Tomb Raider och pulsen i Wipeout från 1995.

Till Jamie Ellul och Sam Dyer säger vi bara, game on!

Global title
Global text
Global link title
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop